Οι βλάβες στο κύκλωμα ανακύκλωσης καυσαερίων ή EGR, εάν προτιμάτε τον αγγλικό όρο, δεν είναι σπάνιες στους σύγχρονους πετρελαιοκινητήρες. Ο έλεγχος, όμως, της αντίστοιχης βαλβίδας εάν πρόκειται για κύκλωμα με ηλεκτρική βαλβίδα είναι απλή υπόθεση.

Το σύστημα ανακύκλωσης καυσαερίων (EGR – Exhaust Gas Recirculation) υπάρχει στους σύγχρονους κινητήρες από τις αρχές της δεκαετίας του 70 και έχει σαν σκοπό να μειώσει τις εκπομπές των οξειδίων του αζώτου (ΝΟΧ).
Υπάρχουν αρκετές διαφορετικές διατάξεις και οι σχετικές βαλβίδες μπορεί να είναι μηχανικές, ή ηλεκτρικές με βηματικό ή συνεχούς ρεύματος ηλεκτροκινητήρα. 
Σε κάθε περίπτωση η πιθανότητα βλάβης είναι πιθανή. Η διερεύνηση των βλαβών της τελευταίας κατηγορίας, των βαλβίδων με ηλεκτροκινητήρα συνεχούς ρεύματος, παρουσιάζεται παρακάτω. Η διάταξη αυτή χρησιμοποιείται σε αρκετούς κινητήρες βαρέων οχημάτων και από την Opel και την Renault σε επιβατηγά αυτοκίνητα.

Πιθανά παράπονα
• Ακανόνιστη λειτουργία στο ρελαντί
• Κραδασμοί
• Μειωμένη ιπποδύναμη
• Ο κινητήρας περνά σε κατάσταση περιορισμένης λειτουργίας

 Βαλβίδα EGR με επικαθίσεις και καινούργια



Πιθανές βλάβες της βαλβίδας EGR:

• Βαλβίδα σφικτή

• Η βαλβίδα κολλά και δεν ανοίγει

• Η επιφάνεια του ανοίγματος της βαλβίδας έχει περιοριστεί από επικαθίσεις.
Οι αιτίες των βλαβών μπορεί να μην προέρχονται από την ίδια την βαλβίδα, αλλά εμπλεκόμενα εξαρτήματα.

Πιθανές αιτίες
Ογκώδη κατάλοιπα αιθάλης μπορεί να οφείλονται σε διάφορες αιτίες:
• Να υπάρχουν σημαντικές ποσότητες λαδιού στον αέρα εισαγωγής.
• Κακή καύση.
• Ελαττωματικό σύστημα διαχείρισης κινητήρα.
• Λάθος έκδοση λογισμικού στην ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου.
• Μεγάλη συχνότητα διαδρομών μικρής απόστασης, ιδιαίτερα κατά τους χειμερινούς μήνες.
Δυσλειτουργίες αυτού του τύπου, ανιχνεύονται μερικώς από το σύστημα OBD, ενώ συχνά το σύστημα παραπλανιέται.

Οι αιτίες για μεγάλες ποσότητες λαδιού στον αέρα εισαγωγής μπορεί να είναι, για παράδειγμα:
• Δυσλειτουργία του κυκλώματος ελέγχου αναθυμιάσεων του στροφαλοθαλάμου.
• Μεγάλη ποσότητα από καυσαέρια που διαρρέουν προς τον στροφαλοθάλαμο (blow by), από φθορά σε κύλινδρο και έμβολο.
• Βλάβη στον στροβιλοσυμπιεστή, όπως φθαρμένα έδρανα ή φραγμένος σωλήνας επιστροφής λαδιού.
• Δεν έχουν αντικατασταθεί στα προβλεπόμενα διαστήματα το λάδι και το φίλτρο λαδιού.
• Χρήση λαδιού με χαρακτηριστικά ιξώδους διαφορετικά από τα προβλεπόμενα από τον κατασκευαστή.
• Στάθμη λαδιού υψηλότερη του κανονικού.
• Φθαρμένα τσιμουχάκια βαλβίδων, με αποτέλεσμα να περνά λάδι στον θάλαμο καύσης.

 

 

Βαλβίδα EGR από Renault JD1M



Πληροφορίες διάγνωσης
Σε περίπτωση παραπόνων από τον πελάτη, ή δυσλειτουργιών στο κύκλωμα ανακύκλωσης καυσαερίων, είναι απαραίτητο να ελέγξετε πέραν των εξαρτημάτων του κυκλώματος και τα υπόλοιπα εξαρτήματα του κινητήρα. 
Η κακή λειτουργία ενός αισθητήρα μπορεί να επηρεάσει τον τρόπο με τον οποίο ανακυκλώνονται τα καυσαέρια. 
Στην περίπτωση των βαλβίδων EGR στις οποίες αναφερόμαστε, η πλέον συνήθης βλάβη είναι η απόθεση επικαθίσεων αιθάλης στην έδρα της βαλβίδας ή τον δίσκο. Οι βαλβίδες αυτές πρέπει να ελέγχονται και να τις αντικαθιστάτε εάν χρειάζεται. Ο καθαρισμός των βαλβίδων EGR δεν συνιστάται, καθώς μπορεί να καταστραφεί η βαλβίδα κατά τον καθαρισμό.

Σε πολλές περιπτώσεις, η ενημέρωση του λογισμικού της ηλεκτρονικής μονάδας ελέγχου μπορεί να λύσει προβλήματα που σχετίζονται με το κόλλημα της βαλβίδας EGR.
Σημειώστε ότι:
• Όταν αφαιρείτε την βαλβίδα, στρέψτε την ελαφρά, πριν την απομακρύνετε από την θέση της.
• Κατά την τοποθέτηση της βαλβίδας EGR, χρησιμοποιήστε καινούργια φλάντζα.
• Μη χρησιμοποιείτε υγρά καθαριστικά.
• Σφίξτε την με την ροπή που προβλέπει ο κατασκευαστής (8Nm).

Γρήγορος έλεγχος
Ξεκουμπώστε τη φίσα της βαλβίδας EGR. Μετρήστε την τάση στην φίσα, ανάμεσα στην επαφή 5 και την γείωση. Κανονική τιμή: η τάση της μπαταρίας.
Δώστε εναλλάξ τάση 12V στις επαφές 1 και 5.
Προσοχή: μη δώσετε τάση στις επαφές 2 και 4.
Πρέπει να ακούσετε την βαλβίδα να λειτουργεί. Εάν δεν ακούσετε να οπλίζει και να κινείται η βαλβίδα χρειάζεται αντικατάσταση, είτε γιατί έχει κολλήσει, είτε γιατί είναι κατεστραμμένη.

Έλεγχος τιμών αντίστασης
Ξεκουμπώστε τη φίσα της βαλβίδας EGR.
Μετρήστε την αντίσταση του πηνίου της βαλβίδας ανάμεσα στις επαφές 1 και 5.
Κανονική τιμή: R = 8 +/- 0,5 Ω.
Μετρήστε την συνολική τιμή του ποτενσιομέτρου, ανάμεσα στις επαφές 2 και 4.
Κανονική τιμή: 
Για βαλβίδες της Pierburg με κωδικό 7.22818.57.0 / .59.0 / .62.0 / .63.0
R = 4 kΩ + / - 40%
Για βαλβίδες της Pierburg με κωδικό 7.22818.58.0 
R = 3,7 kΩ + / - 40%
Εάν η τιμή είναι εκτός των τιμών αυτών, η βαλβίδα EGR πρέπει να αντικατασταθεί.

 

 

Συνδεσμολογία φίσας (όψη στη βαλβίδα)
1. Γείωση ισχύος-πηνίο
2.Τροφοδοσία ποτενσιομέτρου (τάση αναφοράς 5V)
3.Γείωση ποτενσιομέτρου
4.Τροφοδοσία ισχύος-πηνίο
6.Σήμα ποτενσιομέτρου


Έλεγχος σήματος EGR από την ηλεκτρονική μονάδα
Συνδέστε τη φίσα. Ο κινητήρας πρέπει να βρίσκεται σε θερμοκρασία κανονικής λειτουργίας και να λειτουργεί στο ρελαντί.
Μετρήστε την τάση ανάμεσα στις επαφές 1 και 5. Κανονική τιμή: 0 ν (στο ρελαντί). 
Πατήστε ελαφρά το γκάζι, και δείτε να αυξάνει η τάση. Κανονική τιμή: μέχρι περίπου 5V. 
Εάν οι τιμές τάσης δεν είναι όπως προβλέπεται, μελετήστε το ηλεκτρικό κύκλωμα του αυτοκινήτου από το εγχειρίδιο του κατασκευαστή και πραγματοποιήστε έλεγχο καλωδίωσης.

Έλεγχος τάσης του ποτενσιομέτρου
Συνδέστε τη φίσα. Ο κινητήρας πρέπει να βρίσκεται σε θερμοκρασία κανονικής λειτουργίας και να λειτουργεί στο ρελαντί.
Μετρήστε την τάση ανάμεσα στην επαφή 6 και την γείωση. Κανονική τιμή: λιγότερο από 1,1V (στο ρελαντί). 
Εάν η τάση ξεπερνά τα 1,1V υπάρχει διαρροή στην έδρα της βαλβίδας EGR και η βαλβίδα πρέπει να αντικατασταθεί.
Πατήστε το γκάζι. Η τάση πρέπει να αυξηθεί μέχρι περίπου τα 3V ή και περισσότερο. Εάν η αύξηση της τάσης είναι μικρότερη, η ροή από την βαλβίδα EGR είναι χαμηλή. Για παράδειγμα, το άνοιγμα της βαλβίδας είναι μικρό γιατί φράζει από επικαθίσεις και πρέπει να αντικατασταθεί. 
Εάν δεν υπάρχει μεταβολή τάσης, η βαλβίδα EGR έχει κολλήσει και πρέπει να αντικατασταθεί.

Οι πιθανοί κωδικοί EOBD μπορεί να είναι:
• Ρ0172 Προσαρμογή καυσίμου πολύ πλούσιο - Πλευρά 1
• Ρ0175 Προσαρμογή καυσίμου πολύ πλούσιο - Πλευρά 2
• Ρ0400 Ανακύκλωση καυσαερίων - δυσλειτουργία ροής
• Ρ0401 Ανακύκλωση καυσαερίων - ανιχνεύτηκε ανεπαρκής ροή
• Ρ0402 Ανακύκλωση καυσαερίων - υπερβολική ροή
• Ρ0403 Ανακύκλωση καυσαερίων - δυσλειτουργία κυκλώματος
• Ρ0404 Ανακύκλωση καυσαερίων - απόδοση κυκλώματος

Πιθανοί κωδικοί από τον κατασκευαστή:
• DF077
• DF084
• DF241

 

 

Πηγή: autospecialist.gr