Εικόνα 1. Ψυγείο- εσωτερική όψη

 

 

Η ύπαρξη επικαθίσεων ή υπολειμμάτων λαδιού στο κύκλωμα ψύξης μπορεί προκαλέσει σοβαρά προβλήματα ακόμη και σε έναν κινητήρα μετά από επισκευή. Ο καθαρισμός του κυκλώματος ψύξης είναι μία εργασία που πάντα πρέπει να εκτελούμε όταν χρειάζεται.

Ολοκληρώνοντας την επισκευή ενός κινητήρα, είναι επίσης απαραίτητο να ελέγξετε και να καθαρίσετε το κύκλωμα ψύξης. Το κύκλωμα ψύξης μπορεί να έχει μολυνθεί από λάδι κινητήρα από άλατα ή σκουριά. Ένας απλός έλεγχος μετά από μία εργασία ανακατασκευής κινητήρα δεν είναι αρκετός. Ακόμη και όταν οι συνθήκες λειτουργίας ήταν καλές, οι επικαθίσεις στο κύκλωμα ψύξης από ανεπαρκή συντήρηση του κυκλώματος θα εμποδίσουν την πλήρη απόδοση του κυκλώματος σε ψύξη και δεν εξασφαλίζεται η ικανοποιητική λειτουργία του κινητήρα. Το αποτέλεσμα μπορεί να είναι αυξημένη θερμοκρασία στο ψυκτικό υγρό, που ενδέχεται να οδηγήσει σε υπερθέρμανση του κινητήρα με σοβαρές επιπτώσεις στα έμβολα και τα χιτώνια.

Διαδικασία: Η διαδικασία καθαρισμού είναι η ίδια για την απομάκρυνση λαδιών ή αλάτων από το κύκλωμα ψύξης. Η μόνη διαφορά βρίσκεται στο απορρυπαντικό που θα χρησιμοποιηθεί.

Καθαρισμός από λάδια του κυκλώματος ψύξης: Αυτό γίνεται χρησιμοποιώντας καθαριστικό διάλυμα 5% από ένα μέτρια αλκαλικό απορρυπαντικό και καθαρό νερό. Αναλογία ανάμιξης: 50 γραμμάρια απορρυπαντικού με 1 λίτρο καθαρού νερού.

 

 

 

 Εικόνα 2. Άλατα ασβεστίου



Καθαρισμός από άλατα του κυκλώματος ψύξης: Γίνεται χρησιμοποιώντας καθαριστικό διάλυμα 10% από κιτρικό οξύ και καθαρό νερό. Αναλογία ανάμιξης: 100 γραμμάρια κιτρικού οξέως με 1 λίτρο καθαρού νερού. Το κύκλωμα ψύξης αδειάζει και γεμίζει με το καθαριστικό διάλυμα. Στη συνέχεια ξεκινά ο κινητήρας και φτάνει σε θερμοκρασία λειτουργίας σε μεσαίες στροφές. Αφού φτάσει στην θερμοκρασία λειτουργίας, ο κινητήρας πρέπει να λειτουργήσει για ακόμη 10 λεπτά. Ο διακόπτης ρύθμισης του καλοριφέρ πρέπει να βρίσκεται στη θέση «ζεστό» ώστε να καθαρίσει και το ψυγείο του καλοριφέρ, εάν χρειάζεται. Αφού σβήσουμε τον κινητήρα περιμένουμε να πέσει η θερμοκρασία του ψυκτικού υγρού μέχρι περίπου τους 50 βαθμούς Κελσίου.




  

Εικόνα 3. Επικαθίσεις ασβεστίου


Το καθαριστικό διάλυμα αποστραγγίζεται εντελώς και το διαχειριζόμαστε σύμφωνα με τους κανόνες για την διαχείριση αποβλήτων. Εάν οι επικαθήσεις δεν έχουν απομακρυνθεί εντελώς, επαναλαμβάνουμε τη διαδικασία, μέχρι να καθαρίσει εντελώς το κύκλωμα ψύξης. Κατόπιν ξεπλένουμε δύο φορές το κύκλωμα με καθαρό νερό. Για τον σκοπό αυτό αφήνουμε τον κινητήρα να λειτουργήσει για 5 λεπτά, κάθε φορά. Εάν χρειάζεται να γίνουν και οι δύο τύποι καθαρισμού, ξεκινάμε με τον καθαρισμό για λάδια και ολοκληρώνουμε με τον καθαρισμό για άλατα

 

 

  Εικόνα 4. Βαλβίδα εξαέρωσης



Προσοχή!
Είναι σημαντικό κάθε φορά το κύκλωμα ψύξης να γεμίζει με ψυκτικό υγρό (π.χ. αιθυλική γλυκόλη) στην αναλογία που ορίζει ο κατασκευαστής του αυτοκινήτου. Ακόμη και σε περιοχές με ήπιο κλίμα το ψυκτικό υγρό (που συχνά ονομάζεται αντιψυκτικό ή αντιπηκτικό) πρέπει να είναι αυτό που ορίζει ο κατασκευαστής. Όταν το ψυκτικό υγρό έχει τη σωστή αναλογία αυξάνει το σημείο βρασμού, προστατεύει τον κινητήρα από την διάβρωση, περιορίζει τις επικαθήσεις αλάτων και τον σχηματισμό αφρού μέσα στο κύκλωμα. Επιπλέον, βοηθά μειώνοντας τη φθορά, χάρη στα χαρακτηριστικά λίπανσης που διαθέτει και αυξάνει τη διάρκεια ζωής της αντλίας νερού. Η αιθυλική γλυκόλη ή όποιο άλλο υλικό χρησιμοποιούμε, δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται αδιάλυτα, καθώς αυτό μπορεί να έχει σαν αποτέλεσμα τη λάθος αναλογία.

 

 

 

Εικόνα 5. Διάβρωση στην έδρα της βαλβίδας - Διαρροή στην έδρα της βαλβίδας



Περίπτωση βλάβης από διάβρωσηΣτις εικόνες 4 έως 7 φαίνεται πως η διάβρωση στο κύκλωμα ψύξης μπορεί να συμβεί σε λιγότερο από 1.000 χλμ σαν αποτέλεσμα μη συμβατού ψυκτικού υγρού. Η βλάβη προέρχεται από διαρροή στη βαλβίδα εξαέρωσης σε μία αλουμινένια κυλινδροκεφαλή. Οι φωτογραφίες 5 και 6 δείχνουν καθαρά την ηλεκτροχημική διάβρωση στη βαλβίδα. Η διάβρωση προκαλεί αιτία διαρροής στο κύκλωμα ψύξης, με αποτέλεσμα να χρειαστεί η αποσυναρμολόγηση της κυλινδροκεφαλής για αποκατάσταση της βλάβης.

 

 

         

 Εικόνα 6. Βαλβίδα Αναστολής



Πηγή: autospecialist.gr