λάδια κινητήρα

Οι κατασκευαστές βάζουν ετικέτες στα λάδια του κινητήρα που παράγουν, κάνοντας χρήση κωδικών και αριθμών που δημιουργούν προβληματισμό σε πολλούς ιδιοκτήτες αυτοκινήτων. Θα προσπαθήσουμε να σας βοηθήσουμε να τους κατανοήσετε.

 

Τι σημαίνει η ένδειξη SAE στην ετικέτα;

 

Το ιξώδες αποτελεί μία από τις βασικές ιδιότητες ενός λαδιού κινητήρα που καθορίζει το κατά πόσο ένα συγκεκριμένο προϊόν μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε μια συγκεκριμένη εποχή του χρόνου.

 

Σύμφωνα με την Κοινωνία των Μηχανικών Αυτοκινήτων (SAE), τα λάδια κινητήρα στο σύνολό τους μπορούν να διαχωριστούν στις παρακάτω κατηγορίες:

 

1) Χειμερινά.Αυτά έχουν την ένδειξη του γράμματος «W» από την αγγλική ονομασία του χειμώνα, και είναι κατάλληλα μόνο για τη χειμερινή περίοδο. Ο αριθμός που βρίσκεται πριν από το «W», είναι πάντα διαιρετός με το πέντε και χρησιμεύει για τη σήμανση της χαμηλότερης θερμοκρασίας, κατά την οποία το λάδι μπορεί να προστατεύσει τον κινητήρα κατά την ψυχρή εκκίνηση του κινητήρα. Το αρχικό σημείο κωδικοποίησης είναι οι -35 °С, που αντιστοιχούν στον αριθμό Κάθε επόμενη κατηγορία, υπολογίζεται ανά 5 °С: δηλαδή ένα προϊόν 5W διατηρεί τις ιδιότητές του στους -30 °С, ενώ ένα 10W, στους -25 °С, κ.ο.κ.


2) Θερινά.Τα συγκεκριμένα λάδια κινητήρα παρέχουν έγκαιρη λίπανση και προστασία των μερών του αυτοκινήτου κατά τις ζεστές εποχές, αλλά είναι αναποτελεσματικά όταν κάνει κρύο. Οι ετικέτες τους διαθέτουν επίσης και αριθμούς: 20, 30, 40, 50 και Αντίθετα με τη δημοφιλή άποψη, οι εν λόγω αριθμοί αντιστοιχούν στο κινηματικό ιξώδες του λαδιού στους 100 °С και όχι στη μέγιστη θερμοκρασία περιβάλλοντος.


3) Παντός καιρού.Αυτά χαρακτηρίζονται ως κατάλληλα για το χειμώνα, με ελάχιστη θερμοκρασία και επίπεδο ιξώδους στη θερμοκρασία μέγιστης θέρμανσης: 5W-30, 10W-60, κ.λπ. Τα παντός καιρού λάδια κινητήρα αποτελούν τα πιο δημοφιλή στις μέρες μας.


Συμβουλή: Τα παντός καιρού συνθετικά λάδια συνδράμουν στην εξοικονόμηση χρημάτων, διότι δεν χρειάζονται αλλαγή δύο φορές ετησίως. Εφόσον οδηγείτε ως επί το πλείστον σε δρόμους αστικών περιοχών, κάνοντας συχνές στάσεις, και σταθμεύετε το αυτοκίνητό σας σε δροσερό χώρο, και ιδίως αν ζείτε σε μια περιοχή με βαρείς χειμώνες, αναζητήστε ένα λιπαντικό κινητήρα που να χαρακτηρίζεται ως 0W ή 5W. Όμως, για ένα αυτοκίνητο με φθαρμένο κινητήρα με διευρυμένα κενά μεταξύ των ζευγών τριβής, θα ήταν καλύτερο ένα προϊόν με πιο υψηλό ιξώδες.

 

Κατανοώντας την κατηγοριοποίηση του API

 

Το Αμερικανικό Ινστιτούτο Πετρελαίου (API) έχει αναπτύξει τη δική του κατηγοριοποίηση των λαδιών κινητήρα, η οποία βασίζεται στις ιδιότητες της φόρμουλας και της λειτουργίας τους. Επίσης, επιτρέπουν την έμμεση αξιολόγηση της ποιότητας των λιπαντικών, ενώ τον τελευταίο καιρό, τα πρότυπα έχουν γίνει πολύ πιο αυστηρά σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια της βιομηχανίας.

 

Σύμφωνα με το API, όλα τα λιπαντικά κινητήρα υπάγονται σε δύο κατηγορίες, καθεμιά παό τις οποίες περικλείει αρκετές υποκατηγορίες:

 

1) S.Για κινητήρες βενζίνης. Στις πιο πολλές χώρες, προς το παρόν, είναι εγκεκριμένες για χρήση οι παρακάτω τέσσερις κατηγορίες:


2) SJ.Συνιστώνται για χρήση σε κινητήρες κατασκευής πριν από το


3) SL.Είναι κατάλληλα για κινητήρες κατασκευασμένους πριν από το 2 Πολλοί κατασκευαστές αυτοκινήτων θεωρούν την ένδειξη SL ως το κατώτατο απαιτούμενο επίπεδο για την συντήρηση του αυτοκινήτου.


4) SM.Αυτά απευθύνονται σε κινητήρες κατασκευής μέχρι και του Τα λάδια SM χαρακτηρίζονται από εξαιρετική αποτελεσματικότητα στις χαμηλές θερμοκρασίες, ανθεκτικότητα στην οξείδωση και το σχηματισμό ιζημάτων. Διατηρούν τις εξαιρετικές ιδιότητές τους καθ’ όλη τη διάρκεια ζωής τους.


5) SN.Εισήχθηκαν το Σήμερα, τα εν λόγω λάδια είναι εκείνα που εξασφαλίζουν το υψηλότερο εφικτό επίπεδο προστασίας του κινητήρα, καθώς και την υψηλότερη απόδοση. Τα λάδια SN συμβάλλουν στην εξοικονόμηση καυσίμου. Προλαμβάνουν την πρόωρη φθορά του υπερσυμπιεστή, ενώ δεν επιφέρουν επιθετικές επιδράσεις στις τσιμούχες και τις φλάντζες.


6) C.Προσδιορισμός των λαδιών για κινητήρες ντίζελ εμπορικών οχημάτων. Προς το παρόν, για οχήματα μοντέλων διαφόρων ετών, γίνεται χρήση των υποκατηγοριών CH, CI, CJ και CK. Ο αριθμός «4» μετά την ονομασία της υποκατηγορίας, δηλώνει για 4-χρονα οχήματα. Ας αναλύσουμε την κατηγορία λιπαντικών C λεπτομερώς:


7) CH-4.Παρουσιάστηκαν το Κατάλληλο για κινητήρες που λειτουργούν με καύσιμα υψηλής ποιότητας που διαθέτουν περιεκτικότητα σε θείο μέχρι 0,5%.


8) CI-4.Παρουσιάστηκαν το Αυτός ο τύπος λαδιού κινητήρα προσφέρει αξιόπιστη προστασία στον κινητήρα και το σύστημα της εξάτμισης από τις επικαθίσεις αιθάλης, και αποτρέπει την πρόωρη φθορά των τμημάτων τους. Ορισμένα λιπαντικά αυτής της κατηγορίας, διαθέτουν τη σήμανση CI-4 PLUS.


9) CJ-4.Διαθέτουν υψηλή σταθερότητα θερμοκρασίας, αντοχή στην οξείδωση και μεγαλύτερη διάρκεια ζωής.


10) CK.Εξελιγμένα για την προστασία των κινητήρων που κατασκευάστηκαν το Τα συγκεκριμένα λάδια, ωστόσο, μπορούν να χρησιμοποιηθούν εναλλακτικά και σε παλαιότερα μοντέλα κινητήρων.

 

Υπάρχουν διαθέσιμα και λάδια γενικής χρήσης, κατάλληλα τόσο για κινητήρες βενζίνης όσο και ντίζελ, τα οποία διαθέτουν διπλή σήμανση, για παράδειγμα CН-4/SJ.


Συμβουλή: Πολλοί κατασκευαστές συνιστούν να χρησιμοποιείτε λάδια της πρόσφατης κατηγορίας για τη λίπανση του κινητήρα. Τις περισσότερες φορές, αυτή η συμβουλή είναι δικαιολογημένη: όσο πιο σύγχρονη είναι μια φόρμουλα, είναι και τόσο πιο ασφαλής, οικονομική και φιλική προς το περιβάλλον. Αυτή η σύσταση, όμως, είναι άχρηστη όσον αφορά στα παλαιότερα οχήματα, μιας και οι κινητήρες τους διαθέτουν διαφορετική κατασκευή και δεν μπορούν να εκμεταλλευτούν στο μέγιστο όλα τα πλεονεκτήματα ενός πιο ακριβού λαδιού. Μπορείτε να βρείτε περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το λιπαντικό που θα πρέπει να χρησιμοποιείτε στο αυτοκίνητό σας, στο εγχειρίδιο συντήρησής σας.

 

Το τρίτο και τελευταίο μέρος θα δόσει την απάντηση στο ερώτημα πώς αξιολογείται η απόδοση της ACEA; 

Σύντομα κοντά σας...

 

Πηγή: gonews.gr