timoni

 

 

Το σύστημα διεύθυνσης ενός αυτοκινήτου είναι ένα από τα συστήματα που μπορεί να εμφανίσει βλάβες μετά από χρόνια χρήσης. Μερικά προβλήματα μπορεί να είναι προφανή. Άλλα είναι σύνθετα και δύσκολα εντοπίζονται. Τρεις είναι οι συνηθέστερες αιτίες που θα φέρουν ένα αυτοκίνητο στο συνεργείο με πρόβλημα στο υδραυλικό τιμόνι: οι διαρροές, η χαμηλή ή ανύπαρκτη υποβοήθηση και ο θόρυβος. Η διάγνωση δεν είναι πάντα απλή υπόθεση. Είναι όμως σημαντικό να ξεκινά κανείς από τους απλούς ελέγχους, μιας και από αυτούς, εντοπίζονται οι περισσότερες βλάβες.

Υδραυλικό υγρό
Ξεκινήστε με έλεγχο του υδραυλικού υγρού. Ελέγξτε αρχικά τη στάθμη του, εάν το τιμόνι είναι βαρύ στο παρκάρισμα. Η χαμηλή στάθμη του υδραυλικού υγρού είναι η συνηθέστερη αιτία κακής λειτουργίας των υδραυλικών τιμονιών. Άλλες αιτίες μπορεί να προέρχονται από ελαττωματική κρεμαγιέρα, από φθαρμένα μπαλάκια, από φθορά σε εξαρτήματα του συστήματος ανάρτησης ή από την αντλία του υδραυλικού τιμονιού, με το πατινάρισμα του ιμάντα να αποτελεί συχνή αιτία προβλημάτων.

Το υγρό του υδραυλικού τιμονιού είναι ένα λιπαντικό που προέρχεται, είτε από ορυκτέλαιο, είτε είναι συνθετικής βάσης και διαθέτει επιπλέον πρόσθετα αντιαφριστικά και για την προστασία από τη διάβρωση. Ο έλεγχος της στάθμης γίνεται με τον κινητήρα σβηστό. Καθαρίστε από τυχόν σκουπίδια το καπάκι πριν το ξεβιδώσετε. Για τον έλεγχο της στάθμης μπορεί να υπάρχει δείκτης ή να υπάρχουν σημάδια στο ρεζερβουάρ. Εάν η στάθμη είναι χαμηλή συμπληρώνουμε με υγρό, με τις προδιαγραφές που ορίζει ο κατασκευαστής. 

Ο κάθε κατασκευαστής προτείνει συγκεκριμένο τύπο για κάθε μοντέλο. Συνήθως πρόκειται για κάποιο λιπαντικό αυτόματου κιβωτίου. Τα σύγχρονα αυτοκίνητα απαιτούν κατά κανόνα υγρά με συνθετική βάση. Στα σύγχρονα αυτοκίνητα το υγρό πρέπει να καλύπτει τις προδιαγραφές DIN 51 524T3 και ISO 7308.

 

 

timoni

 

 

Το υγρό διαστέλλεται όταν φτάσει σε θερμοκρασία λειτουργίας. Γι αυτό σε αρκετά ρεζερβουάρ υπάρχει σήμανση HOT και COLD για έλεγχο της στάθμης με το υγρό ζεστό ή κρύο. Όταν δεν υπάρχουν τέτοια σημάδια, ο έλεγχος γίνεται με το υγρό ζεστό, εκτός εάν αναφέρει κάτι διαφορετικό, ο κατασκευαστής, στο εγχειρίδιο του κατόχου. Κανονικά η στάθμη δεν πρέπει να πέσει στο χρονικό διάστημα ανάμεσα σε δύο σέρβις. Εάν πέσει, σημαίνει ότι υπάρχει διαρροή. Με χαμηλή στάθμη, περιορίζεται η υποβοήθηση, αλλά περνά και αέρας στο κύκλωμα. Αυτό τότε γίνεται θορυβώδες, γιατί πραγματοποιεί συνεχείς εξαερώσεις.

Το χρώμα του υγρού διαφέρει από μάρκα σε μάρκα και δεν έχει να κάνει με την ποιότητά του. Εάν όμως το χρώμα γίνει σκούρο καφέ ή μαύρο και μυρίζει καμένο, σημαίνει ότι το υγρό έχει οξειδωθεί και χρειάζεται αντικατάσταση. Εάν σχηματίζεται αφρός στο υγρό, σημαίνει ότι περνά αέρας στο κύκλωμα, είτε από χαμηλή στάθμη, είτε από διαρροή. Το υγρό το ίδιο δεν έχει κάποιο πρόβλημα. Επειδή το περιβάλλον λειτουργίας είναι καθαρό, τα διαστήματα αλλαγής του υγρού είναι πολύ μεγάλα. Υπάρχουν κατασκευαστές μάλιστα, που δεν προβλέπουν καν αλλαγή του υγρού. Η προληπτική αλλαγή κάθε 5 χρόνια προστατεύει το όλο κύκλωμα από διαβρώσεις.

Οπτικός έλεγχος
Ανοίξτε το καπό και ξεκινήστε τον κινητήρα. Ζητήστε από κάποιον να γυρίσει το τιμόνι από άκρη σε άκρη, και προσέξτε τον θόρυβο που ακούγεται από την αντλία. Εάν ακούγεται χαρακτηριστικό σφύριγμα από τον ιμάντα, προφανώς πατινάρει. Ρυθμίστε τον ιμάντα, αν είναι απαραίτητο. Επίσης, χαρακτηριστικός είναι ο ήχος της εξαέρωσης. Με το τιμόνι τερματισμένο, ο θόρυβος αυτός είναι φυσιολογικός. Εάν ακούγεται και σε άλλες θέσεις του τιμονιού, τότε η στάθμη του υδραυλικού υγρού είναι χαμηλή. Προσθέστε υγρό, εάν είναι απαραίτητο και στη συνέχεια, γυρίστε το τιμόνι εντελώς προς τα αριστερά και τα δεξιά αρκετές φορές, για να καθαρίσει από τον αέρα, το σύστημα.

 

 

 

 

 

Ξεκινήστε τον κινητήρα και ζητήστε από κάποιον να γυρίσει το τιμόνι αριστερά και δεξιά. Ελέγξτε για χαλαρά ή φθαρμένα εξαρτήματα, στην κολόνα του τιμονιού, στο σταυρό, στα ημίμπαρα και σε όλα τα εξαρτήματα του συστήματος διεύθυνσης. Τα φθαρμένα ή χαλαρά εξαρτήματα του συστήματος διεύθυνσης, μπορεί να παράγουν έντονους θορύβους και να δημιουργούν υπερβολικό τζόγο στο τιμόνι. Σηκώστε το μπροστινό μέρος του αυτοκινήτου με ένα ανυψωτικό ή χρησιμοποιώντας ένα γρύλο και τρίποδα.

Ζητήστε από κάποιον να κουνήσει κάθε ένα από τους εμπρόσθιους τροχούς, δεξιά και αριστερά, ενώ μπορείτε να παρακολουθήσετε τη σύνδεση του συγκροτήματος τροχού στο συγκρότημα του συστήματος διεύθυνσης. Ψάξτε για χαλαρά ή φθαρμένα εξαρτήματα. Δεν πρέπει να εμφανίζονται τζόγοι, κατά την κίνηση του τροχού.

Επιθεωρήστε την αντλία του υδραυλικού ρακόρ και τους σωλήνες γύρω από το συγκρότημα του τιμονιού και αναζητήστε
πιθανές διαρροές, χρησιμοποιώντας ένα φακό, αν είναι απαραίτητο. Σημεία από τα οποία μπορεί να προέρχεται μία διαρροή είναι πολλά: ρακόρ, σωλήνες, σφικτήρες, σωλήνες, αλλά και ρωγμές στην αντλία ή την κρεμαγιέρα. Εάν ο οδηγός δηλώνει ότι συχνά συμπληρώνει υγρό και δεν υπάρχει εμφανής διαρροή, τότε αυτή είναι εσωτερική.

Περαιτέρω έλεγχοι
Εάν όλα τα παραπάνω είναι εντάξει, τότε το όποιο πρόβλημα θα εντοπίζεται είτε στην κρεμαγιέρα, είτε στην αντλία. Ο έλεγχος αυτών των δύο εξαρτημάτων γίνεται ανάλογα με το μοντέλο, όπως ορίζει ο κάθε κατασκευαστής. Το ίδιο ισχύει και για τα δεδομένα των μετρήσεων, σε ότι αφορά πιέσεις και παροχές, που θα πρέπει να μετρήσουμε. Όλα αυτά θα τα βρει κανείς στο εγχειρίδιο των επισκευών για κάθε αυτοκίνητο.

 

 

Πηγή: autospecialist.gr