Είναι γεγονός ότι σήμερα στην πλειοψηφία των σύγχρονων αυτοκινήτων υπάρχουν τα τηλεχειριστήρια και μάλιστα σε πολλούς τύπους και με αρκετές λειτουργίες (Εικόνες 1,2,3). Μέσα σε αυτές τις λειτουργίες ενός τηλεχειριστηρίου, μπορεί να δούμε κλείδωμα ή διπλοκλείδωμα, alarm, άνοιγμα μόνο της πόρτας του οδηγού ή του πορτμπαγκάζ, ή όλων μαζί.

 

Η αρχή λειτουργίας τους είναι απλή (Εικόνα 4), ένας πομπός στο τηλεχειριστήριο εκπέμπει έναν κωδικό, ενώ ένας δέκτης στο αυτοκίνητο, λαμβάνει και ανάλογα εκτελεί τη συγκεκριμένη διαδικασία π.χ. κλείδωμα – ξεκλείδωμα.

 

 

Πιο συγκεκριμένα, μέσα στο τηλεχειριστήριο υπάρχει ένα μικρό τσιπ στο μέγεθος ενός μπιζελιού, το οποίο χρησιμοποιεί έναν κυλιόμενο κωδικό (κυλιόμενος κωδικός σημαίνει ότι ο κώδικας είναι διαφορετικός κάθε φορά με σκοπό την αποτροπή της κλοπής του). Συνήθως, στη μνήμη του τσιπ υπάρχει ένας κώδικας 40 bit και όταν πιέζουμε το πλήκτρο στο μπρελόκ στέλνεται ο κωδικός 40bit καθώς και ένας κώδικας λειτουργίας, ο οποίος ‘’λέει’’ στο αυτοκίνητο τι να κάνει (π.χ. κλείδωμα, ξεκλείδωμα κ.λπ.). Ο πομπός και ο δέκτης χρησιμοποιούν την ίδια « γεννήτρια» κωδικών. Όταν ο πομπός στέλνει τον κώδικα 40bit, τότε ο δέκτης τον λαμβάνει και τον συγκρίνει με τον κωδικό που δημιούργησε και αν είναι ίδιοι, τότε ανοίγει η πόρτα (εφόσον του ήρθε ο κωδικός που περίμενε). Έτσι ο πομπός και ο δέκτης είναι συγχρονισμένοι. Εάν πιεστεί από μακριά το τηλεχειριστήριο και δεν «πιάσει», δηλαδή ο δέκτης δε λάβει τον κωδικό, τότε πομπός και δέκτης ξεσυγχρονίζονται. Ο δέκτης όμως λύνει το πρόβλημα με την αποδοχή ενός από τους επόμενους 256 κωδικούς που έχει αποθηκευμένους στη μνήμη. Έτσι υπάρχει η δυνατότητα να αποσυγχρονιστεί το τηλεχειρι-στήριο χωρίς να υπάρξει ουσιαστικό πρόβλημα. Την 257η φορά όμως ο δέκτης θα αγνοήσει τον πομπό και τότε θα χρειαστεί συγχρονισμός των τηλεχειριστηρίων, είτε χειροκίνητα, είτε με τη χρήση διαγνωστικού εξοπλισμού, ανάλογα με τον κατασκευαστή. Η μετάδοση του σήματος γίνεται με ραδιοσυχνότητες, ή με υπέρυθρες. Οι συχνότητες λειτουργίας των τηλεχειριστηρίων συνήθως είναι 418MHz, 433-434 MHZ, 868MHz. Τα περισσότερα τηλεχειριστήρια έχουν τη δυνατότητα να αλλάζουν mode κλειδώματος (π.χ. μόνο πόρτα οδηγού ή όλες μαζί). Τις πληροφορίες για τη ρύθμισή τους μπορούμε να τις βρούμε σε διάφορα προγράμματα συντήρησης π.χ. autodata, αλλά και στο βιβλίο του ιδιοκτήτη του οχήματος.

 

 

Όμως, κάποιες φορές θα χρειαστεί να ελέγξουμε στο συνεργείο, ένα τηλεχειριστήριο για τη σωστή ή όχι λειτουργία του και αυτό μπορούμε να το κάνουμε με απλά τεστεράκια που κυκλοφορούν στην αγορά, όπως αυτά της εικόνας 6 και 7. Η λειτουργία τους είναι απλή, τοποθετούμε το τέστερ σε μια μεταλλική επιφάνεια (συνήθως τα τέστερ αυτά έχουν στο πίσω τμήμα τους έναν μαγνήτη για να στέκονται) π.χ. σε έναν εργαλειοφόρο και το ανοίγουμε, τότε ανάβει η ενδεικτική λυχνία λειτουργίας του.

Από μια απόσταση περίπου 2 m σημαδεύουμε το τέστερ με το τηλεχειριστήριο και ενεργοποιούμε ένα ένα τα κουμπιά που θέλουμε να ελέγξουμε σε αυτό. Στο παράθυρο ελέγχου του τέστερ ενεργοποιείται η λυχνία ένδειξης καλής λειτουργίας, είτε σε υπέρυθρες, είτε σε ραδιοσυχνότητες (Εικόνες 8, 9). Αξίζει να σημειωθεί, ότι με το ίδιο τέστερ είναι δυνατόν να γίνει έλεγχος και σε άλλα τηλεχειριστήρια π.χ. τηλεοράσεων, γκαραζόπορτων, παιχνιδιών κ.λπ.

 

 

 

 

Σε περίπτωση που ένα τηλεχειριστήριο δε λειτουργεί ή δε λειτουργεί ικανοποιητικά, αρχίζουμε από τα εύκολα και συγκεκριμένα από την μπαταρία. Στα προγράμματα συντήρησης, δίνονται σαφείς οδηγίες για το πώς θα «ανοίξουμε» ένα τηλεχειριστήριο (Εικόνα 10). Με ένα απλό τέστερ μπαταριών μπορούμε να ελέγξουμε την τάση της μπαταρίας (Εικόνα 11).

 

Στο εμπόριο διατίθενται τέτοια σετ (Εικόνες 13). Οι περισσότερες μπαταρίες είναι τύπου πλακέ (κουμπί), λιθίου 3V και πάντα έχουν ένα κωδικό του τύπου CRXXXX (Εικόνα 14). Εάν στην περίπτωση που η μπαταρία είναι αρκετά παλιά και ο κωδικός δε φαίνεται, μπορούμε με ένα παχύμετρο να μετρήσουμε τη διάμετρο και το πάχος της. Η διάμετρος σε mm είναι τα δύο πρώτα ψηφία του κωδικού, ενώ το πάχος σε mm είναι τα δύο τελευταία. Για παράδειγμα μπαταρία με διάμετρο 20mm και πάχος 3.2 mm αντιστοιχεί στον κωδικό CR2032. Τέλος, πιθανόν σε κάποιες περιπτώσεις τα τηλεχειριστήρια να χρειαστούν προγραμματισμό, όπως όταν η μπαταρία αποφορτιστεί πλήρως (π.χ. OPEL CORSA C, κωδικός κινητήρα Ζ10ΧΕ) ή όταν γενικά υπάρχει κάποια δυσλειτουργία, επιλέγουμε να κάνουμε τον προγραμματισμό, συνήθως με το διαγνωστικό.

 

 

Πηγή: autospecialist