Ένα από τα κυριότερα μέρη της εξάτμισης είναι ο καταλύτης του αυτοκινήτου. Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που φθείρουν τον καταλύτη! Μάθε τώρα και εσύ ποιοι είναι και πώς θα προστατέψεις τον καταλύτη του αυτοκινήτου σου.
Τι προκαλεί φθορές;
- Μία από τις βασικότερες αιτίες που φθείρει τον καταλύτη είναι οι απότομες αλλαγές της θερμοκρασίας. Το αυτοκίνητο αναπτύσσει θερμοκρασίες που φτάνουν και τους 800 βαθμούς κελσίου. Όταν το αυτοκίνητο για παράδειγμα περάσει από νερά, η θερμοκρασία αλλάζει απότομα και αυτό έχει ως αποτέλεσμα την φθορά του.
- Επιπλέον, η απρόσεκτη οδήγηση μπορεί και αυτή να βλάψει τον καταλύτη. Αφού αποτελεί τμήμα της εξάτμισης και βρίσκεται στο κάτω μέρος του αυτοκινήτου είναι ευάλωτος στα χτυπήματα. Ως αποτέλεσμα εάν χτυπηθεί η εξάτμιση μπορεί να προκαλέσει βλάβη στον καταλύτη και να μην λειτουργεί σωστά.
- Κάτι ακόμα που προκαλεί τη φθορά του καταλύτη είναι η αλλαγή ή η κακή ρύθμιση του συστήματος τροφοδοσίας καυσίμου, καθώς αλλάζει την αναλογία του μείγματος αέρα-καυσίμου. Επίσης, όταν κινείς το αυτοκίνητο με το ρεζερβουάρ σχεδόν άδειο, επειδή η παροχή καυσίμου δεν είναι σταθερή και αλλάζει την αναλογία του μείγματος αέρα-καυσίμου. Τέλος, όταν προσπαθείς να βάλεις εμπρός τον κινητήρα (4 με 5 φορές αρκούν) προκαλείς και πάλι βλάβη στον καταλύτη, περνώντας άκαυτη βενζίνη στην εξάτμιση.
Πότε καταλαβαίνεις ότι υπέστη βλάβη;
- Η μεγαλύτερη και σημαντικότερη επίπτωση από έναν χαλασμένο καταλύτη είναι οι μεγάλες εκπομπές επικίνδυνων για τη δημόσια υγεία καυσαερίων.
- Μειώνεται σημαντικά η απόδοση του καταλύτη καθώς μπουκώνει το σύστημα της εξάτμισης από το υλικό που βρίσκεται μέσα σε αυτόν.
- Αν το παραπάνω βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο είναι αδύνατο να εκτονωθούν τα παραγόμενα από τον κινητήρα καυσαέρια, με αποτέλεσμα το ολοκληρωτικό μπούκωμα του συστήματος εξάτμισης.
- Όταν το υλικό μέσα στον καταλύτη αρχίσει να διαλύεται, αυξάνεται η πιθανότητα καρβουνιάσματος στις κεφαλές των βαλβίδων, καθώς το σύστημα εξάτμισης δεν εκτονώνει επαρκώς τα παραγόμενα καυσαέρια επαγωγικά και η καύση δεν είναι η καλύτερη δυνατή.
- Όταν το υλικό μέσα στον καταλύτη έχει ήδη διαλυθεί, όταν κινείς το αυτοκίνητο ακούγεται θόρυβος (κουδούνισμα), καθώς χτυπάει στα μεταλλικά τοιχώματα του καταλύτη.
6 tips για να προλάβεις την βλάβη
1. Απέφυγε να βάζεις νεκρά στο κιβώτιο ταχυτήτων, όταν βρίσκεσαι σε κατηφόρα.
2. Προσπάθησε να περιμένεις λίγο πριν πατήσεις το γκάζι. Μην ανεβάζεις έντονα τον ρυθμό περιστροφής στον κινητήρα, μέχρι το μοτέρ να φτάσει στη σωστή θερμοκρασία.
3. Τα καταλυτικά αυτοκίνητα πρέπει να αποφεύγεις να τα βάζεις μπροστά σπρώχνοντάς τα.
4. Όταν κάνεις μεγάλες διαδρομές (ταξίδια) καλό είναι το αυτοκίνητο μετά από αυτό να δουλέψει για λίγο στο ρελαντί για να επανέλθει η θερμοκρασία λειτουργίας.
5. Μην χρησιμοποιείς ποτέ βενζίνη με μόλυβδο.
6. Απέφυγε να πατάς το γκάζι όταν ξεκινάει ο κινητήρας.