Το να χρησιμοποιούμε λάθος το κλιματιστικό πέρα από το ότι βάζει σε κίνδυνο την τσέπη μας, βάζει σε κίνδυνο και την υγεία μας! Παρακάτω θα βρεις τα 5 συχνότερα λάθη που κάνουμε σχεδόν όλοι στο πώς χρησιμοποιούμε το κλιματιστικό. Αλλά και πώς επηρεάζουν την απόδοσή του, την τσέπη μας αλλά και την υγεία μας.
Ήρθε το καλοκαίρι και το κλιματιστικό του αυτοκινήτου έχει την τιμητική του αφού όλοι θέλουμε να οδηγούμε σε μία ευχάριστη και δροσερή καμπίνα. Βέβαια δεν είναι μόνο θέμα άνεσης, είναι και το θέμα της ασφάλειας καθώς πολλοί υποτιμούμε τις επιπτώσεις της υψηλής θερμοκρασίας όταν οδηγούμε το καλοκαίρι.
Σύμφωνα με μελέτες, αλλά και τον εμπειρογνώμονα της SEAT, μια εσωτερική θερμοκρασία 35°C αναγκάζει τον οδηγό να αντιδρά 20% πιο αργά από ότι στους 25°C. Το αποτέλεσμα είναι παρόμοιο με την οδήγηση με επίπεδο αλκοόλ στο αίμα περίπου 0,5 γρ./λτ αίματος. Για το λόγο αυτό είναι σημαντικό να διατηρούμε το χώρο των επιβατών δροσερό και καλά αεριζόμενο.
Αυτά είναι τα 5 πράγματα που ΔΕΝ πρέπει να κάνεις για να λειτουργεί σωστά το κλιματιστικό του αυτοκινήτου σου.
1. Είσοδος στο αυτοκίνητο, που είναι φούρνος από τη ζέστη και άμεση λειτουργεία του A/C
Όταν έχουμε παρκαρισμένο το αυτοκίνητό μας στον ήλιο, ειδικά το καλοκαίρι, η θερμοκρασία στο εσωτερικό του μπορεί να φτάσει και τους 60 βαθμούς κελσίου. Το να εισέλθουμε κατευθείαν και να λειτουργήσουμε το κλιματιστικό χωρίς να περιμένουμε 1-2 λεπτά είναι λάθος τόσο για λόγους υγείας όσο και οικονομίας. Η υψηλή θερμοκρασία δημιουργεί «διαρροή» βενζολίου από τα πλαστικά της καμπίνας σε επίπεδο έως και 40 φορές παραπάνω από το επιτρεπόμενο. Το άνοιγμα των παραθύρων πριν την ενεργοποίηση του A/C θα βοηθήσει τη μη εισπνοή της επικίνδυνης αυτής τοξίνης. Θα βοηθήσει, επίσης, την καλή λειτουργία του κλιματισμού μιας η θερμοκρασία στην καμπίνα μπορεί να πέσει άμεσα έως και 25 βαθμούς με τον «φρέσκο» αέρα, που θα μπει. Έτσι ο κλιματισμός θα έχει πολύ πιο εύκολο έργο, δε θα λειτουργήσει στο μέγιστο εξασφαλίζοντας οικονομία καυσίμου.
2. Σβήσιμο του κινητήρα με ανοιχτό το κλιματιστικό
Λίγοι από εμάς γνωρίζουν ότι πρέπει να κλείνουμε του A/C πριν σβήσουμε το αυτοκίνητο. Αλλά και όσοι το γνωρίζουν πόσο συχνά το εφαρμόζουν; Όπως και να έχει ο σωστός τρόπος είναι να κλείνουμε το A/C όσο το αυτοκίνητο είναι σε λειτουργία, αφήνοντας τον ανεμιστήρα να δουλέψει για λίγο πριν σβήσουμε το αυτοκίνητο. Με αυτόν τον τρόπο αφήνουμε το σύστημα να στεγνώσει και μειώνεται η πιθανότητα δημιουργίας βακτηρίων, γλυτώνοντας έτσι από τη μούχλα μέχρι και την ασθένεια των λεγεωνάριων. Επίσης, με το να σβήνουμε το αυτοκίνητο με ανοιχτό το κλιματιστικό δεν είναι σωστό και για μηχανικούς λόγους.
3. Γρίλιες σε λάθος θέση των αεραγωγών και ανοιχτά παράθυρα
Όταν νιώθουμε ότι δεν δροσιζόμαστε όσο και αν ανεβάζουμε το κλιματιστικό, πολλές φορές δεν φταίει η θερμοκρασία αλλά η κατεύθυνση του αέρα μέσα στο αυτοκίνητο. Για να ρέει σωστά ο αέρας, τα ακροφύσια πρέπει να δείχνουν προς τα πάνω και όχι προς τα εμάς. Με αυτή την απλή κίνηση ο αέρας ρέει στο εσωτερικό του αυτοκινήτου και φτάνει σε κάθε επιβάτη με συνέπεια. Επίσης, με ανοιχτά παράθυρα και σβησμένο κλιματιστικό, ειδικά σε ταχύτητες εθνικής, αυξάνουμε την αεροδυναμική αντίσταση και την κατανάλωση. Για τον θόρυβο δε... δεν το συζητάμε καν! Όταν ταξιδεύουμε με ταχύτητα 120 χλμ/ώρα είναι πιο ευχάριστο αλλά και πιο συμφέρον να έχουμε κλειστά παράθυρα και ανοιχτό κλιματιστικό.
4. Ακρότητες
Όταν έξω έχει καύσωνα μην κάνετε το λάθος και κάνετε την καμπίνα ψυγείο μιας και αυτό κρύβει μεγάλο κίνδυνο για την υγεία. (ή και το αντίστροφο το χειμώνα) Ειδικά όσον αφορά ευάλωτα άτομα, μικρά παιδιά και ηλικιωμένους υπάρχει κίνδυνος θερμικού σοκ. Αυτό συμβαίνει, γιατί ο θερμορυθμιστικός μηχανισμός του οργανισμού τους θέλει περισσότερη ώρα να προσαρμοστεί στις έντονες αλλαγές θερμοκρασίας. Οπότε, όταν βάζουμε σε λειτουργία το αυτοκίνητο να ανοίγουμε πρώτα τα παράθυρα και μετά το κλιματιστικό. Ακόμα και όταν φτάνουμε στον προορισμό μας πρέπει να ανοίγουμε τα παράθυρα και να κλείνουμε το κλιματιστικό λίγο πριν ακινητοποιήσουμε το αυτοκίνητο και το σβήσουμε.
Ακραία θεωρείται, επίσης, και η συνεχής χρήση της ανακύκλωσης. Μπορεί το κλιματιστικό να αποδίδει καλύτερα αλλά υπάρχει κίνδυνος να θολώνουν τα τζάμια και ο αέρας να γίνεται βαρύς. Οπότε αν δεν υπάρχει αυτόματη ανακύκλωση πρέπει να ανοίγουμε τα παράθυρα ή να γυρνάμε τον διακόπτη στον εξωτερικό αέρα για μερικά δευτερόλεπτα.
5. Αμέλεια συντήρησης
Το βασικότερο λάθος είναι η αμέλεια στη συντήρηση του κλιματιστικού, το οποίο απαιτεί ειδική γνώση και περιποίηση. Η αλλαγή φίλτρων συνιστάται κάθε 15.000 ή 20.000 χλμ . Επίσης, η περιποίηση με ειδικά χημικά θα αποτρέψει δυσάρεστες μυρωδιές, μούχλας και την ανάπτυξη επικίνδυνων βακτηρίων.